De kop van dit artikel trekt wel de aandacht, hè? De boodschap die ik hiermee wil overbrengen is:
- dat elk stuk tekst, of dat nu op je website is of ergens anders, een functie heeft. De taak van de kop is om lezers te bewegen het artikel te gaan lezen. En dat is gelukt, anders las je dit nu niet 😉
- dat je goed moet nadenken over wat jouw doelgroep aanspreekt. Zou dit een website voor scholieren zijn, dan zou deze kop veel minder resultaat hebben.
- dat je gaat beseffen dat de kwaliteit van je teksten een groot verschil kan maken. Ik zeg dat niet om meer werk te krijgen of zo, nee, statistieken tonen daadwerkelijk aan dat je een veel beter resultaat kunt bereiken door wat meer aandacht te schenken aan je teksten!
Om een voorbeeld te geven: ik heb eens een online verkooptekst van een klant onder ogen gekregen die per 100 bezoekers gemiddeld 0,2 sales genereerde. Nadat ik wat structuur had aangebracht en hier en daar wat had herschreven, werd dat resultaat verhoogd tot 3,4. Er werd dus 17 x zo veel omzet gegenereerd dankzij enkele gerichte aanpassingen! De klant vroeg zich terecht af waarom hij niet eerder deze stap gezet had…
Resultaat met A/B-tests
Nog een voorbeeld: er werd een e-mailing verstuurd in groepen (batches). De mailing zorgde voor behoorlijk wat verkopen, maar omdat in de marketing voortdurend getest moet worden, werd de volgende batch van 20.000 mails in tweeën gesplitst. 10.000 stuks werden ongewijzigd verzonden en bij de andere 10.000 werd in de headline (koptekst) één woord veranderd. Het resultaat was dat de omzet van de tweede batch 300% hoger lag dan die van de eerste!
Dit zijn uiteraard extreme voorbeelden, maar je krijgt zo wel een beeld van hoe belangrijk een goede tekst is en dat die een groot verschil kan maken ten opzichte van een tekst die, met de beste bedoelingen, in een uurtje door iemand in elkaar is geflanst. Hier geldt een oeroude marketing-les: kijk niet naar wat het kost, maar kijk naar wat het oplevert.
Ben je benieuwd naar wat ik voor jou en jouw teksten kan betekenen? Neem dan geheel vrijblijvend contact met me op!
* Hoewel het in sommige gevallen waar is, dient deze tekst niet letterlijk genomen te worden. Hij is bedoeld om een punt te maken.