Content Management

Ik heb nog geaarzeld of ik deze pagina wel ‘Content Management‘ moest noemen. De juiste schrijfwijze in het Nederlands is namelijk ‘contentmanagement‘. Mijn pragmatische instelling bleek uiteindelijk sterker dan de neiging om stug vast te houden aan het ‘altijd-alles-op-de-juiste-manier-schrijven-principe’…

Content Management

Volgens de Nederlandse Wikipedia is Content Management “het proces van creëren, beheren en publiceren van content. Content betreft de inhoud van een communicatiekanaal.

Dat communicatiekanaal kan een website zijn, maar meestal zit daar meer aan vast, zoals verschillende social media-accounts, een nieuwsbrief en/of een blog. We zien steeds vaker dat het vullen en bijhouden van die verschillende kanalen door één persoon of afdeling wordt gedaan. Zo’n persoon wordt dan ‘contentmanager‘ genoemd.

Specialisme

Aangezien het hier gaat om een echt specialisme, wordt voor deze werkzaamheden vaak een externe professional ingehuurd, zoals ik er eentje ben. Het creëren van de content kost de contentmanager dikwijls meer uren per week dan het bijhouden. Toch is een contentmanager bij voorkeur dagelijks beschikbaar om een eventuele spoedklus, zoals het uitsturen van een tweet of persmededeling, snel te kunnen oppakken. Daar kunnen goede afspraken over gemaakt worden.

Er is speciale software verkrijgbaar voor het creëren en bijhouden van content. Zo’n stuk software noemen we een ‘contentmanagementsysteem’ of ‘Content Management Systeem’, afgekort CMS. Er zijn honderden CMS’en op de markt, variërend van zeer eenvoudig tot erg compleet. Ook zijn er betaalde programma’s en opensourcevarianten. Enkele voorbeelden van CMS’en zijn WordPress, Tridion en Drupal. Er zijn ook CMS’en speciaal voor webshops, waarvan Magento wel de bekendste is.

Geen enkele contentmanager heeft ervaring met alle verkrijgbare CMS’en, maar de meeste systemen lijken qua structuur en benamingen behoorlijk op elkaar. Bovendien is het grootste deel zodanig opgebouwd, dat ook niet-experts er prima mee uit de voeten kunnen. Handig als je zelf even wat wilt toevoegen of wijzigen!

Als je behoefte hebt aan een externe specialist om je content te beheren of aan te passen, neem dan gerust contact met me op. Zoiets belangrijks als hoe je naar buiten toe overkomt, laat je niet door de eerste de beste doen, of wel?